Lectura critică este un instrument vital în societatea noastră densă în informații. Deoarece procesăm zilnic nenumărate informații, lectura critică ne ajută să separăm informațiile valoroase de cele irelevante. Această abilitate necesită un nivel mai ridicat de implicare și implică analize și evaluări detaliate. Unul dintre cele mai importante beneficii ale lecturii critice este acela că vă îmbunătățește capacitatea de a înțelege idei complexe și de a articula aceste idei în mod eficient. Ea ne încurajează să aprofundăm textul, favorizând o mai bună înțelegere a intențiilor autorului, a argumentului și a ipotezelor care stau la baza acestuia

Lectura critică nu numai că dezvoltă o înțelegere mai profundă, dar promovează, de asemenea, gândirea independentă și capacitatea de a formula judecăți argumentate. Lectura critică este o abilitate fundamentală pentru a avea succes în lumea academică și este, de asemenea, o parte esențială pentru a fi un cetățean informat. Aceasta implică mai mult decât simpla înțelegere a ceea ce citiți; necesită implicarea activă și analiza textului pentru a scoate la iveală înțelesurile sale profunde.

Definiția lecturii critice

Lectura critică este un proces activ, atent și sistematic de înțelegere, evaluare și interpretare a materialelor sau textelor scrise. Ea depășește simpla extragere a informațiilor și implică o analiză și o judecată aprofundată. Un cititor critic examinează cu atenție intențiile autorului, ideile, argumentele logice, structura textului, tipul și calitatea dovezilor furnizate și coerența argumentului. Nu confundați lectură activă cu lectură critică. Toate lecturile critice pot fi active, dar nu este adevărat viceversa.

Beneficiile de a fi un cititor critic

Cititorii critici pot discerne diferența dintre punctele esențiale și punctele secundare ale unui text. Ei sunt mai bine echipați pentru a identifica prejudecățile, reprezentările eronate și erorile logice. Această abilitate îmbunătățește, de asemenea, autoînvățarea, deoarece o persoană poate digera și interpreta informațiile la un nivel avansat și le poate adapta la propria înțelegere. Aceasta presupune să vă puneți întrebări în timp ce citiți - să vă întrebați ce, de ce și cum în timp ce navigați printr-un text. Acest proces favorizează înțelegerea, sporește curiozitatea intelectuală, încurajează gândirea independentă și îi permite cititorului să își construiască o opinie informată.

Ce este procesul activ al lecturii critice?

Procesul activ de lectură critică implică mai multe etape. Un cititor trebuie să fie conștient de obiectivul procesului. Acesta implică procese precum descompunerea conținutului în segmente, înțelegerea rândurilor nespuse între paragrafe și identificarea conceptelor-cheie pentru o analiză mai bună.

Descompunerea unei bucăți de scris pentru o mai bună înțelegere

Înainte de a începe să citească, cititorii critici vor examina adesea structura lucrării și vor lua în considerare ceea ce știu deja despre subiect. Acest lucru ajută la pregătirea terenului pentru înțelegerea materialului.

Primul pas în lectura critică este adnotarea. Marcarea textelor pe măsură ce le parcurgeți, astfel încât, atunci când reveniți mai târziu, toate gândurile dvs. să fie organizate într-un singur loc. Adnotarea poate fi făcută digital sau manual pe copii de hârtie ale cărților și articolelor. Ar trebui să vă asigurați că includeți orice întrebări sau idei care vă vin în minte în timp ce citiți, precum și să evidențiați pasajele sau cuvintele cheie care vă ies în evidență pentru o analiză ulterioară.

Citirea cu atenție

Acest lucru presupune citirea cu atenție a textului, eventual de mai multe ori dacă este necesar. Nu este vorba doar de a înțelege cuvintele și propozițiile, ci și de a sesiza tonul, stilul și orice prejudecăți care pot apărea în text.

Analizând forma limbajului folosit

În timpul lecturii, se notează punctele importante, frazele care frapează și întrebările care apar. Acest lucru ajută la urmărirea ideilor și, de asemenea, încurajează reflecția ulterioară. Rezumatul fiecărei secțiuni după ce o finalizați va ajuta la asigurarea înțelegerii înainte de a trece la următoarea porțiune de material. Lectura critică presupune să se pună la îndoială afirmațiile autorului, căutând orice presupuneri, prejudecăți sau erori logice. Întrebări precum: "Care este argumentul aici?", "Există o prejudecată prezentată?", "Care sunt dovezile de susținere?" sunt adresate în mod obișnuit.

Identificarea conceptelor cheie

Cititorii critici fac legătura între noile informații și ceea ce știu deja, bazându-se pe cunoștințele lor existente pentru a înțelege mai bine textul. După ce lucrarea a fost citită în întregime și s-au făcut notițe, etapa finală implică evaluarea calității, credibilității și semnificației textului. Acest proces activ de lectură critică îmbunătățește înțelegerea, dezvoltă înțelegerea proprie și permite cititorilor să se implice în mod constructiv cu materialul, promovând o paradigmă de gândire independentă.

Tipuri de dovezi de luat în considerare la citirea critică

În timpul lecturii critice, este important să căutați o varietate de tipuri de dovezi pentru a evalua credibilitatea și temeinicia unui argument. Iată câteva tipuri de dovezi pe care ar trebui să le luăm în considerare:

• Dovezi empirice: Aceasta include date colectate prin sondaje, experimente, studii observaționale sau alte metode de colectare a datelor. Astfel de dovezi sunt puternice, deoarece se bazează pe observarea directă sau pe experiență, dar trebuie să fie fiabile și valide.
  • Dovezi anecdotice: Acestea sunt povești personale sau exemple care ilustrează un punct de vedere. Deși pot fi convingătoare și pot contribui la a face materialul mai ușor de relaționat, să te bazezi doar pe dovezi anecdotice poate fi problematic, deoarece nu reprezintă neapărat tendințe sau experiențe mai largi.
  • Dovezi statistice: Aceasta implică utilizarea numerelor pentru a susține o afirmație sau un argument. Aceasta include date precum procente, probabilități și rate. Cu toate acestea, este important să se înțeleagă modul în care au fost calculate aceste statistici și să se asigure că nu sunt înșelătoare sau scoase din context.
  • Probele testimoniale: Aceasta constă în declarații sau citate de la experți, autorități sau alte personalități notabile din domeniu. Aceasta poate conferi credibilitate unui argument, dar trebuie verificate reputația și calificările persoanelor citate.
  • Dovezi istorice: Acest tip de dovezi este utilizat pentru a susține afirmații sau argumente prin intermediul evenimentelor istorice, documentelor sau artefactelor. Este esențial să se ia în considerare contextul și sursa dovezilor istorice.
  • Dovezi logice: Aceasta constă în afirmații susținute de un raționament logic, cum ar fi silogismele sau premisele care duc la o concluzie. Fiecare tip de dovezi are puncte forte și puncte slabe. Un text care utilizează în mod corespunzător mai multe tipuri de dovezi este, de obicei, mai convingător și mai bine conturat.

Strategii pentru dezvoltarea abilităților de lectură critică

Îmbunătățirea abilităților de lectură critică necesită practică, intenție și timp. Iată câțiva pași pentru a vă îmbunătăți abilitățile de lectură critică:

1. Pregătiți-vă să citiți

Uneori, literatura lungă tinde să îngrijoreze cititorul și să îl facă să se simtă inconfortabil. Dacă sunteți nou în domeniu, înainte de a citi, familiarizați-vă cu subiectul. Efectuați o scurtă cercetare, dacă este necesar. Acest lucru poate face ca materialul să fie mai puțin intimidant și mai accesibil.

1. Practica de a citi activ

Pe măsură ce citiți, evidențiați sau subliniați punctele principale. Scrieți întrebări sau reflecții pe margini. Acest lucru vă va ajuta să vă conectați mai profund cu textul. Puteți stabili obiective și termene pentru lectură. Este sănătos să începeți să vă dezvoltați un obicei de lectură la început dacă nu sunteți pasionat de romane sau ziare. Concentrează-te pe nevoia ta de a fi un cititor critic și pe modul în care acest lucru poate fi util pentru cariera ta academică. Dacă este posibil, puteți decide un interval de timp într-o zi și să dedicați acel timp pentru lectură, iar apoi, treptat, să deveniți o lectură activă. Într-o altă abordare, ați putea, de asemenea, să vă alăturați unui club de lectură al prietenilor, unde se stabilesc obiective lunare de lectură, ceea ce vă va menține angajat în lectură.

1. Recunoașterea unei perspective diferite

Evaluați diferite perspective pentru a înțelege mai bine complexitatea problemei. Aceasta include recunoașterea oricăror prejudecăți pe care le-ar putea avea autorul. Încercați să discutați punctele pe care le-ați observat cu colegii dumneavoastră după ce ați citit un articol. Dacă împărțiți același laborator sau grup de cercetare, purtați o discuție detaliată și încercați să aflați ce au înțeles ei din cercetarea autorului.

1. Utilizați un dicționar

Un prieten demult uitat poate veni în ajutorul tău! Un dicționar a fost un ajutor foarte bun atunci când ați început să învățați. Acum este momentul să îl folosești din nou la maxim, să încerci să înveți cuvinte și sensuri noi. Având un dicționar la îndemână vă va ajuta să căutați cuvintele necunoscute. Înțelegerea sensului precis al cuvintelor poate ajuta foarte mult la înțelegere. Țineți-l la îndemână! Vă va ajuta să deveniți mai activ și mai critic în timp ce citiți.

1. Rezumați textul

După ce ați citit o secțiune, faceți o pauză și rezumați ceea ce tocmai ați citit. Acest lucru vă ajută să vă asigurați că ați înțeles complet înainte de a trece mai departe. Adesea, explicarea altora ne ajută să ne clarificăm propriile concepte. Folosiți tehnici vechi de când lumea pentru a citi cu voce tare și pentru a le explica gândi critic.

Faceți din adnotare, rezumare și parafrazare o parte din rutina dumneavoastră

Nimic altceva în afară de practică nu te va ajuta să devii mai bun. Făcând ca adnotările, rezumatele și parafrazările să facă parte din rutina noastră atunci când abordăm un material nou, ne dăm o șansă mai bună de a dezvolta o adevărată stăpânire asupra acestui conținut, ceea ce ne conduce spre a deveni gânditori eficienți care se pot implica în mod reflexiv în subiecte complexe atât în interiorul, cât și în afara mediului academic.

Utilizați Mind The Graph pentru exprimarea lecturii critice

După ce credeți că ați analizat suficient de bine literatura, articolul, cartea sau teza, următorul pas este să le explicați colegilor. Utilizați Mind the Graph de exprimare și să se deosebească de ceilalți. Mind the Graph vă ajută să construiți o reprezentare grafică a ideii dumneavoastră. Cu peste 75.000 de ilustrații la dispoziția dvs., prezentarea dvs. la clubul de jurnalism va fi una fabuloasă. Fiți primul din institut care face legătura între ceea ce ați citit și explicați fără cusur.

logo-abonare

Abonează-te la newsletter-ul nostru

Conținut exclusiv de înaltă calitate despre vizuale eficiente